Takımlar
(Nedir, Çeşitleri, Karakteristik Özellikleri)
Nedir?
Takımlar nispeten
sürekli iş grupları olup, her düzeyde üyelerine ortak bir amaç, bağlılık
sağlamak, örgütün içinde fonksiyonel bir bütün oluşturmak amacıyla oluşturulan
birleşmelerdir. Takım çalışmalarında üyelerin farklı alanlarda ihtiyaçları
olmasına rağmen , her biri bir diğerinin tecrübe ve gücüne daha etkili olmak
amacıyla gereksinim duyar. Sonuçta bir grup olarak çalışarak, optimal kararlara
ulaşmak ve amaçlarını gerçekleştirmek zorunluluğu ile bir araya gelirler.
Yöneticiler iş yerlerindeki bir çok takımların geçici veya sürekli üyeleri
durumundadırlar. Günümüz işletmelerinde yöneticiler en az iki tür kapasite ile
bu gruplarda yer alırlar. Birincisi kendi iş grubunun lideri olarak, ikincisi
de bir takım çalışmasının üyesi olarak. Bir grubun alt sıralarında yer alan bir
yönetici bir başka grubun üst yöneticisi olabilir.
Takım
Çeşitleri
- Sorun Çözücü Takımlar
- Kendilerini Yöneten İş Takımları
- Karşılıklı-Fonksiyonel Takımlar
- Sanal Takımlar
Sorun
Çözücü Takımlar
Bundan 15 yıl öncesine baktığımız
zaman takım çalışmaları daha yeni güncellik kazanıyordu ve genellikle benzer
biçimlerde oluşmaktaydı. Takımlar genelde aynı bölümde çalışan 5 ile 15 kişiden
oluşan iş görenlerden oluşmakta ve hemen her hafta birkaç saatliğine bir araya
gelip işin kalitesini ,etkinliğini ve
çalışma ortamını daha iyi kılmak için tartışmaktaydılar. Bunlara sorun çözme
takımları denilmekteydi. Bu takımlara üye olanlar kendi aralarında çalışma
prosedürleri ve yöntemleri üzerinde fikirler üretmekte veya bazı görüşleri
paylaşmaktaydılar. Ancak bu grupların ürettikleri fikirleri uygulatma gibi bir
otoriteleri söz konusu değildi. Sadece belirli konular üzerinde tartışıp fikir
üretmekte ve önerilerde bulunmaktaydılar. Bunlara en iyi örnek özellikle 1980‘lerde
çok kabul gören kalite çemberleridir. Bilindiği gibi çember çalışmaları bir iş
takımı olarak 8 ile 10 çalışandan veya ustabaşından oluşmakta ve belirli bir
sorumlulukla düzenli olarak toplanarak kalite sorunlarını , sorunların
nedenlerini ve çözümleri konusunda düzenleyici çalışmalar yapmaktaydılar.
Kalite çemberleri eğer dikkatli
bir biçimde uygulanır ve yönetimin her kademesi tarafından desteklenirse çok
etkili sonuçlara ulaşabilir. Ancak bu tür sonuçlara ulaşmanın ilk adımı otonom
işletme takımlarıdır.
Kendi
Kendini Yöneten Takımlar
Bu tür çalışma takımlarına kendi
kendini yöneten takımlar da denilmektedir. Sorun çözme takımları birlikte
çalışma konusunda uygun bir yöntem olmakla birlikte , işle ilgili karar ve
süreçlerde çalışanları tam olarak içine almadığı için yetersiz kalmaktadır. Bu
nedenle otonom işletme takımları sadece sorunlarını çözmekle kalmamakta
çözümleri değiştirip sonuçlarından da tam bir sorumluluk almaktadırlar. Yani
bir ölçüde kendi çalışmalarını planlamakta, program geliştirip bunları
uygulamakta ve programlarına yönetici veya sorumlu atayabilmektedirler. Bu
takımlar genelde 10-15 kişiden oluşmakta olup kendilerinin daha önceki
danışmanlarının sorumluluklarını almaktadırlar. Tümüyle kendini yöneten
takımlar kendi üyelerini seçebilmekte hatta her üye bir diğerinin başarısını
değerlendirebilmektedir.
Karşılıklı-Fonksiyonel
Takımlar
Çağımızda birçok işletme belirli
bir projeyi tamamlamak için farklı bölümlerden gelen , ancak aynı hiyerarşik
kademede olan insanları bir araya getirerek , karşılıklı fonksiyonel takımlar
veya gruplar oluştururlar. Örneğin Boeing gibi dünyanın en büyük uçak
şirketlerinden biri de pazarlama , mühendislik , finans , üretim gibi
departmanlarında bu tür takımlara yer vermektedir Böylece her departman bir
diğerinin ne yaptığından haberli olmaktadır. Bunun sonucunda daha koordineli
hale gelen teknik elemanlar daha kaliteli bir üretim ve daha iyi bir dağıtım
biçimi ortaya koyabilmektedirler.
Belirli bir amacı gerçekleştirmek
için kurulan komiteler de karşılıklı fonksiyonel takımlara örnek oluştururlar.
Çünkü bilindiği gibi komiteler de farklı departmanlarda çalışan insanların bir
araya gelerek oluşturdukları bir takım çalışmasıdır.
Sanal
Takımlar
Takım çalışması şimdiye kadar,
bireylerin yüz yüze karşılaştığı durumlarla sınırlandırılmış bir tanıma
sahipti. Şimdiyse artık yeni teknolojilerin geliştirilmesi ve (groupware) olarak
bilinen gelişmiş bilgisayar programlarının ortaya çıkması bunu değiştirmiştir.
Elemanlarının, elektronik ve bilgisayar desteği sayesinde görüştüğü takımlar
olarak tanıtılan sanal takımlar, hayatımızın bir parçasıdır. Günümüzde iş
dünyası ve diğer organizasyonlar, çoğunlukla birbirinden mesafe olarak çok uzak
olan insanların bilgisayar ortamında birlikte çalışmalarına olanak sağlayan
elektronik haberleşme imkanlarına sahiptir. Bu ses, bilgi ve video konferans
alternatiflerini de içeren konferans ve birlikte çalışma sistemlerindeki
gelişmelerle de desteklenmektedir.
Sanal takımların bazı potansiyel
avantajları bulunur. Takımdaki bireylerin yüz yüze görüşmesinin zor olduğu
durumlarda takım çalışmasına maliyet verimliliği ve hız kazandırır. Ayrıca
takımın tipik ihtiyaçlarından bilgi işleme ve karar alma süreçlerine
bilgisayarın gücü getirilmiş olur.
Takımların
birbirleriyle uyumlu biçimde çalışmaları genelde 4 temel şartı sağlamaya
bağlıdır.
- Yöneticiler gözle görünür bir biçimde bu tür gruplara destek vermeli ,
- Çalışan grup üyeleri örgütün amaçlarını paylaşmalı ,
- Takımların liderleri takımlarını hünerli bir biçimde yönetmeli ,
- Örgütün kendisi , grup üyeleri birbirini tanıyıp güvenene kadar onlara zaman ayırıp , olanak yaratmalıdır.
Yüksek Başarı Gösteren Takımların
Karakteristik Özellikleri
Katılımlı Bir Liderlik Biçimi
Burada
lider üyelerini bilgili kılar, onları düşünce ve eylemlerinden serbest bırakır
ve hizmet eden bir yaklaşım sergiler.
Ortak Bir Sorumluluk
Burada
her takım üyesinin yapılan işten kendini sorumlu ve hatta yönetici hissettiği
bir ortam yaratılarak performansları arttırılmaya çalışılır.
Ortak Bir Amaç
Burada
üyelere böyle bir takımın neden kurulduğuna ve nasıl bir fonksiyon gördüğüne
ilişkin bir duygu verilmeye çalışılır.
Olumlu Ve Yüksek Bir İletişim
Burada
üyeler arasında açık bir güven ortamı ve dürüst bir iletişim sağlanır.
Görev Odaklı Bir Çalışma
Burada
yapılan takım toplantılarında üyelere sonuca çabuk ulaşmaya ilişkin kararlar
almaları sağlanmaya çalışılır.
Geleceğe Yönelik Ve Değişmeye Açık Bir
Potansiyel
Burada
değişme, gelişmenin bir fonksiyonu olarak düşünülüp, üyeler değişme
doğrultusunda pekiştirilir.
Yaratıcılık Yeteneği
Üyelere
yaptıkları işe kendi yaratıcılık yetenekleri katmaları istenir. Üyeler ancak
böyle bir katılımla değişik ve başarılı işler ortaya koyabilirler.
Hızlı Tepki Veya Karar Biçimi
Burada
amaç takım üyelerinin zamanında fırsatları değerlendirip, gecikmeden karar
vermelerini sağlamaktadır.
Kaynakça:
danismend.com/kategori/altkategori/takim-calismalari-cesitleri-ve-olusum-sureci/



Hiç yorum yok:
Yorum Gönder