EDI Nedir? (Electronic Data Interchange/
Elektronik Veri Değişimi)
Elektronik
Veri Değişimi (EDI), işletme bilgilerinin standart bir format kullanılarak
elektronik olarak değiştirilmesidir; bir şirketin kağıt yerine elektronik
olarak başka bir şirkete bilgi göndermesini sağlayan bir
işlemdir. Elektronik ortamda iş yapan tüzel kişilere ticaret ortağı denir.
Birçok
işletme belgesi EDI kullanılarak değiştirilebilir, ancak en yaygın ikisi
satınalma siparişleri ve faturalardır. EDI,geleneksel iş
iletişimi ile ilgili posta hazırlama ve işleme işlemlerinin yerini
alır. Bununla birlikte, EDI'nın gerçek gücü, iş belgelerinde iletilen
bilgileri standartlaştırmasıdır ve bu da "kağıtsız" bir alışverişi
mümkün kılar.
Geleneksel
fatura bunun ne anlama geldiğini gösterir. Çoğu şirket bir bilgisayar
sistemi kullanarak faturalar oluşturur, faturanın basılı bir kopyasını yazdırır
ve müşteriye postayla gönderir. Alındıktan sonra, müşteri faturayı sık sık
işaretler ve kendi bilgisayar sistemine girer. Tüm süreç, satıcının
bilgisayarından müşterinin bilgisayarına bilgi aktarılmasından başka bir şey
değildir. EDI, bu aktarımda yer alan manuel adımları en aza indirmeyi veya
hatta ortadan kaldırmayı mümkün kılar.
EDI'nin
sunduğu "süreç iyileştirmeleri" önemli ve dramatik olabilir. Örneğin,
geleneksel kağıt satın alma siparişi ile elektronik muadili arasındaki farkı
göz önünde bulundurun:
Satınalma Siparişinin
Geleneksel Belge Değişimi
|
Satınalma Siparişinin EDI Belge
Değişimi
|
Bu
işlem normalde üç ila beş gün sürer.
|
Bu
işlem normalde gece boyunca gerçekleşir ve bir saatten az sürebilir.
|
Alıcı bir satın
alma kararı verir, satınalma siparişini yaratır ve yazdırır.
|
Alıcı bir satın
alma kararı verir, satınalma siparişini yaratır ancak yazdırmaz.
|
Alıcı satınalma
siparişini tedarikçiye postalar.
|
EDI yazılımı
satınalma siparişinin elektronik bir versiyonunu oluşturur ve otomatik olarak
tedarikçiye iletir.
|
Tedarikçi
satınalma siparişini alır ve sipariş giriş sistemine girer.
|
Tedarikçinin
sipariş giriş sistemi, satınalma siparişini alır ve alındığında hemen sistemi
günceller.
|
Alıcı, satın alma
siparişinin alınıp alınmadığını belirlemek için tedarikçiyi arar veya
tedarikçi, alıcıya siparişin onayını gönderir.
|
Tedarikçinin
sipariş giriş sistemi bir alındı bildirimi yaratır ve makbuzu onaylamak
için geri gönderir.
|
Kaynakça:
https://www.up.com/suppliers/order_inv/edi/what_is_edi/
https://www.up.com/suppliers/order_inv/edi/what_is_edi/

Ellerinize sağlık, çok başarılı içerikleri paylaşıyorsunuz.
YanıtlaSil